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Klausxx

Measuring the moat

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Klausxx

Zurzeit beschäftige ich mich intensiv mit dem Thema "Economic moats". Wem das Wort in Bezug auf Investieren kein Begriff ist, so sei auf das auf die Aussage von Warren Buffett verwiesen: "Warren buffett suggests that buying a business is akin to buying a castle surrounded by a moat. Buffett wants the economic moat around the business he buys to be deep and wide to fend off all competition...."

 

Nun möchte ich euch in diesem Thread auf eine - meines Erachtens sehr gute - Studie verweisen, die sich mit dem Thema "Sustainable competitive advantages" beschäftigt, in welcher Form sich diese Wettbewerbsvorteile manifestieren können und letztendlich wie sie messbar gemacht werden können. Die Studie wurde im Jahre 2002 von Credit Suisse Equity Research und First Boston veröffentlich und sie kann unter folgendem Link heruntergeladen werden:

 

www.capatcolumbia.com/Articles/measuringthemoat.pdf

 

Anbei das Exceutive Summary:

 

Sustainable value creation has two dimensionshow much economic profit a company earns and how long it can earn excess returns. Both are of prime interest to investors and corporate executives.

Sustainable value creation is rare. Competitive forcesincluding innovationdrive returns toward the cost of capital. Investors should be careful about how much they pay for future value creation.

Warren Buffett consistently emphasizes that he wants to buy businesses with prospects for sustainable value creation. He suggests that buying a business is like

buying a castle surrounded by a moata moat that he wants to be deep and wide to fend off all competition. According to Buffett, economic moats are almost never stable; competitive forces assure that theyre either getting a little bit wider or a little bit narrower every day. This report seeks to develop a systematic way to explain the factors that determine a companys moat.

Companies and investors use competitive strategy analysis for two very different purposes. Companies try to generate returns above the cost of capital, while investors try to anticipate revisions in expectations for financial performance that enable them to earn returns above their opportunity cost of capital. If a companys share price already captures its prospects for sustainable value creation, investors should expect to earn a risk-adjusted market return.

Studies suggest that industry factors dictate about 10-20% of the variation of a firms economic profitability, and that firm-specific effects represent another 20-40%. So a firms strategic positioning has a significant influence on the long-term level of its economic profits.

Industry analysis is the appropriate place to start an investigation into sustainable value creation. We recommend getting a lay of the landunderstanding the players, a review of profit pools, and industry stabilityfollowed by a five-forces analysis and an assessment of the likelihood of disruptive technologies.

A clear understanding of how a company creates shareholder value is core to understanding sustainable value creation. We define three broad sources of added

value: production advantages, consumer advantages, and external (i.e., government) advantages.

How firms interact with one another plays an important role in shaping sustainable value creation. We not only consider how companies interact with their competitors through game theory, but also how companies can co-evolve as complementors.

Brands do not confer competitive advantage in and of themselves. Brands only add value if they increase customer willingness to pay or if they reduce the cost to provide the good or service.

 

Weiteres soll der Thread eine Diskussionsgrundlage für die Messinstrumente sein, die ihr benutzt, wenn ihr Unternehmen in Bezug auf Wettbewerbsvorteile untersucht. Verschiedene Sichtweisen und Ansätze wären hier sehr interessant.

 

Ich bin gespannt.

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Stairway

Hey Klausxx,

 

was meiner bisherige Erfahrung gezeigt hat, ist das Unternehmen, die in einem Oligopol oder Monopol wirtschaften bzw. einen sehr guten Burggraben haben sich meistens durch eine hohe Umsatzrendite auszeichnen. Was nach genauerer Überlegung auch Sinn macht.

 

Gruß Stairway

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Klausxx
Hey Klausxx,

 

was meiner bisherige Erfahrung gezeigt hat, ist das Unternehmen, die in einem Oligopol oder Monopol wirtschaften bzw. einen sehr guten Burggraben haben sich meistens durch eine hohe Umsatzrendite auszeichnen. Was nach genauerer Überlegung auch Sinn macht.

 

Gruß Stairway

 

Hallo Stairway,

 

klar, oligopole und Monopole sind natürlich Idealfälle, die aufgrund der Charakteristik des Marktes einen Vorteil haben.

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