Novo-Nordisk AS Navne-Aktier B DK 1

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Novo Nordisk: Wait and Watch vom 28.12.2012

 

Novo Nordisk (NVO) had a great 2012. The world's largest insulin producer raised its 2012 sales growth forecast to 10-12% (Previously 9-12%). The key driver for 2012 growth is the daily injectable Victoza, which is gaining market share all over the world.

 

Quick Intro

 

The Denmark headquartered Novo Nordisk was created in 1989 through a merger between two Danish companies Novo Indusri and Nordisk Gentofte. Novo employs 33,900 full time employees and sells its products in 190 countries. Novo Nordisk has the broadest diabetic product portfolio in the industry with market leading drugs such as Levemir, Novo Log, Novo Rapid and Human insulins.

 

Novo Nordisk is led by Lars Rebien Sørensen since 2000. He joined the company in 1982 and slowly rose through the ranks to reach the top spot and is one of the long serving CE's in the pharma industry. Under his leadership Novo Nordisk has increased its revenue threefold in the past ten years.

 

Business Breakdown

 

Novo Nordisk has two business segments, diabetes care accounting for 76% of revenues and bio pharma accounting for the rest. Novo Rapid, Novo Seven, Novo Mix, Levemir and Human Insulins are key revenue drivers and together they accounted for 72% of Novo Nordisk's 2011 revenue.

 

The good news for Novo Nordisk is that they don't have a patent cliff where two or three main drugs lose exclusivity at the same time. Instead the main drugs are going off patent with a couple of years between them. Novo Seven has already lost its patent but managed to hold its market in 2012. The surprise package for Novo Nordisk this year is Victoza (GLP-1 therapy for type 2 diabetes). Victoza has already crossed 2011 sales figures in the first nine months of 2012.

 

Novo Nordisk currently holds 25% of the global diabetes care market share and the diabetic population is expected to reach 552 million in the next twenty years. If Novo holds its ground in the diabetes care market then it will be able to grow at a steady rate for the next 10-15 years.

 

Pipeline

 

A good pipeline is important for any pharmaceutical company but it's even more important if the company has been growing at double digit speed for the past ten years. It's a known fact that Novo Nordisk concentrates on diabetes care and if they want to hold their number one position then they will have to outdo their competition by continuously innovating and adding new products to the market. Victoza has been great since its launch in 2011 while Tresiba (insulin degludec) and Ryzodeg (insulin degludec/insulin aspart) are awaiting regulatory clearances.

 

Novo Nordisk's Chief scientific officer told Bloomberg in an interview that Novo will be targeting US approval for Tresiba in the first half of next year. If the drug launch goes through smoothly, Tresiba (long-acting insulin) will be directly competing against Sanofi's Lantus, a +$5 billion/year blockbuster. FDA's advisory panel recently recommended Novo to further study the heart risks associated with Tresiba. Ryzodeg is in the final stages of regulatory clearance in Japan.

 

Financial Health

 

Novo Nordisk's free cash flow and net income growth during 2002-2012 looks like an exponential curve. It must also be noted that when revenue was increasing at breakneck speed Novo Nordisk kept improving its operating margin, signs of good financial management. It's very tough to keep increasing your margin while you are expanding at a fast clip, but Novo still managed to get that done.

 

Deeper looks at the financial statements reveal that Novo Nordisk kept reducing its COGS, selling and administrative expenses as they added more revenue. The research and development expenses remained closer to 15% of sales during the entire period. I don't have much more to add here but Novo definitely has good financial managers and let's hope they keep up the good work. It may not be possible to keep improving the margins from here on as it's already at very high levels but it would be great if they keep the above average margins for a long time.

 

Novo Nordisk's debt levels are below average and with 570 million shares outstanding they have plenty of room if they need cash.

 

The one grouse I have for Novo Nordisk is its net investment in property, plant and equipment in the past five years. The book value of the company in 2012 is pretty much at the same place as it was in 2008 after growing at a steady pace during 2002-2008.

 

Valuation

 

I have used a discounted earnings model to derive the market's expected growth rate for the current share price. TTM EPS $6.36 is used for calculations. When discounted at 8% Novo Nordisk needs to grow at a 9% rate for the next seven years to value its shares at $161.52.

 

Ticker Market Cap P/E Fwd P/E P/B[/b]

 

JNJ 194.04B 23.03 12.75 3.03

PFE 184.65B 20.06 10.95 2.26

NVS 170.68B 17.82 11.86 2.28

SNY 125.16B 15.84 6.8 1.71

GSK 107.03B 13.6 11.37 10.62

NVO 73.27B 24.95 20.57 17.03

AMGN 67.07B 15.64 12.49 3.37

 

 

 

With a forward P/ E of 20.5 Novo Nordisk seems a bit expensive when compared to similar companies but it's definitely a great company with good managers. Novo deserves to be on the watchlist of long term investors who are willing to wait for a buying opportunity.

 

Long Invest !

 

Quelle: Seeking Alpha 28/12/2012

 

Beste Grüsse der Optimist

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Novo Nordisk: Wait and Watch vom 28.12.2012

 

Novo Nordisk (NVO) had a great 2012. The world's largest insulin producer raised its 2012 sales growth forecast to 10-12% (Previously 9-12%). The key driver for 2012 growth is the daily injectable Victoza, which is gaining market share all over the world.

 

Quick Intro

 

The Denmark headquartered Novo Nordisk was created in 1989 through a merger between two Danish companies Novo Indusri and Nordisk Gentofte. Novo employs 33,900 full time employees and sells its products in 190 countries. Novo Nordisk has the broadest diabetic product portfolio in the industry with market leading drugs such as Levemir, Novo Log, Novo Rapid and Human insulins.

 

Novo Nordisk is led by Lars Rebien Sørensen since 2000. He joined the company in 1982 and slowly rose through the ranks to reach the top spot and is one of the long serving CE's in the pharma industry. Under his leadership Novo Nordisk has increased its revenue threefold in the past ten years.

 

Business Breakdown

 

Novo Nordisk has two business segments, diabetes care accounting for 76% of revenues and bio pharma accounting for the rest. Novo Rapid, Novo Seven, Novo Mix, Levemir and Human Insulins are key revenue drivers and together they accounted for 72% of Novo Nordisk's 2011 revenue.

 

The good news for Novo Nordisk is that they don't have a patent cliff where two or three main drugs lose exclusivity at the same time. Instead the main drugs are going off patent with a couple of years between them. Novo Seven has already lost its patent but managed to hold its market in 2012. The surprise package for Novo Nordisk this year is Victoza (GLP-1 therapy for type 2 diabetes). Victoza has already crossed 2011 sales figures in the first nine months of 2012.

 

Novo Nordisk currently holds 25% of the global diabetes care market share and the diabetic population is expected to reach 552 million in the next twenty years. If Novo holds its ground in the diabetes care market then it will be able to grow at a steady rate for the next 10-15 years.

 

Pipeline

 

A good pipeline is important for any pharmaceutical company but it's even more important if the company has been growing at double digit speed for the past ten years. It's a known fact that Novo Nordisk concentrates on diabetes care and if they want to hold their number one position then they will have to outdo their competition by continuously innovating and adding new products to the market. Victoza has been great since its launch in 2011 while Tresiba (insulin degludec) and Ryzodeg (insulin degludec/insulin aspart) are awaiting regulatory clearances.

 

Novo Nordisk's Chief scientific officer told Bloomberg in an interview that Novo will be targeting US approval for Tresiba in the first half of next year. If the drug launch goes through smoothly, Tresiba (long-acting insulin) will be directly competing against Sanofi's Lantus, a +$5 billion/year blockbuster. FDA's advisory panel recently recommended Novo to further study the heart risks associated with Tresiba. Ryzodeg is in the final stages of regulatory clearance in Japan.

 

Financial Health

 

Novo Nordisk's free cash flow and net income growth during 2002-2012 looks like an exponential curve. It must also be noted that when revenue was increasing at breakneck speed Novo Nordisk kept improving its operating margin, signs of good financial management. It's very tough to keep increasing your margin while you are expanding at a fast clip, but Novo still managed to get that done.

 

Deeper looks at the financial statements reveal that Novo Nordisk kept reducing its COGS, selling and administrative expenses as they added more revenue. The research and development expenses remained closer to 15% of sales during the entire period. I don't have much more to add here but Novo definitely has good financial managers and let's hope they keep up the good work. It may not be possible to keep improving the margins from here on as it's already at very high levels but it would be great if they keep the above average margins for a long time.

 

Novo Nordisk's debt levels are below average and with 570 million shares outstanding they have plenty of room if they need cash.

 

The one grouse I have for Novo Nordisk is its net investment in property, plant and equipment in the past five years. The book value of the company in 2012 is pretty much at the same place as it was in 2008 after growing at a steady pace during 2002-2008.

 

Valuation

 

I have used a discounted earnings model to derive the market's expected growth rate for the current share price. TTM EPS $6.36 is used for calculations. When discounted at 8% Novo Nordisk needs to grow at a 9% rate for the next seven years to value its shares at $161.52.

 

Ticker Market Cap P/E Fwd P/E P/B[/b]

 

JNJ 194.04B 23.03 12.75 3.03

PFE 184.65B 20.06 10.95 2.26

NVS 170.68B 17.82 11.86 2.28

SNY 125.16B 15.84 6.8 1.71

GSK 107.03B 13.6 11.37 10.62

NVO 73.27B 24.95 20.57 17.03

AMGN 67.07B 15.64 12.49 3.37

 

 

 

With a forward P/ E of 20.5 Novo Nordisk seems a bit expensive when compared to similar companies but it's definitely a great company with good managers. Novo deserves to be on the watchlist of long term investors who are willing to wait for a buying opportunity.

 

Long Invest !

 

Quelle: Seeking Alpha 28/12/2012

 

Beste Grüsse der Optimist

 

 

Novo Nordisk A/S Announces Share repurchase Programme 7, Jan 2013

 

Novo Nordisk A/S announced that on November 9, 2012 Novo Nordisk initiated a share repurchase programme in accordance with the provisions of the European Commission's regulation no 2273/2003 of December 22, 2003, also referred to as the Safe Harbour rules. Under the programme Novo Nordisk will repurchase B shares for an amount up to DKK1.5 billion in the period from November 9, 2012 to January 29, 2013.

 

 

Könnte sich positiv auf die Kursentwicklung auswirken. Dividende wird auch höher sein als 2012. Schauen wir mal.

Optimist

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Posted · Edited by b.p.

habe heute Positionen verkauft.

bin mir nicht sicher, ob die 130 euro oder 980 dkk zu überwinden sind.

kgv bei gewinnsteigerung von 15 % 22,5 2013

ich denke da kann man auch wieder günstiger rein zu kgv von 21 oder so.

 

pos:

nach neuer Studie von Evaluate Pharma Wachstum linear 8,7 % bis 2018 beim Umsatz

Tresiba wirkt 40 h

Victoza gegen Fettleibigkeit

 

neg.

Victoza verursacht aber laut Studien Krebs,

das ist das war mir überhaupt nicht schmeckt.

Konkurrenz schläft auch nicht

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kgv bei gewinnsteigerung von 15 % 22,5 2013

ich denke da kann man auch wieder günstiger rein zu kgv von 21 oder so.

KGV 22,5 oder 21? Wo ist da der grosse Unterschied?!

 

:huh:

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19 oder 18 sind auch möglich,

aber unwahrscheinlicher

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habe heute Positionen verkauft.

bin mir nicht sicher, ob die 130 euro oder 980 dkk zu überwinden sind.

kgv bei gewinnsteigerung von 15 % 22,5 2013

ich denke da kann man auch wieder günstiger rein zu kgv von 21 oder so.

 

pos:

nach neuer Studie von Evaluate Pharma Wachstum linear 8,7 % bis 2018 beim Umsatz

Tresiba wirkt 40 h

Victoza gegen Fettleibigkeit

 

neg.

Victoza verursacht aber laut Studien Krebs,

das ist das war mir überhaupt nicht schmeckt.

Konkurrenz schläft auch nicht

 

das sehe ich etwas anders, wird aber eindeutiger sein am 31. Jan 2013 wenn NVO Geschäftszahlen vorlegen wird.

Viele Pharma/Life Science oder Unternehmen in der Medizintechnik haben ein KGV von >20.

Das sehe ich bei den tollen Wachstumszahlen nicht also dramatisch an.

Über Victoza Krebs verursacht - sind immer sehr heikle Aussagen - wer sagt das Presse, "Wettbewerber", Analysten? !!

Welche Konkurrenz meinst du, Sanofi ?

Ich denke der Kurs, bei guten Zahlen am 31. Jan wird auf 142 hochgehen.

 

Aber lassen wir den 31. Jan passieren. Gegenmeinungen führen zu weiteren Anregungen - finde ich immer gut !! :)

 

Optimist

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Die 1000 Kronen rücken näher :) War das nicht mal als Zielbereich für einen Aktiensplit angedacht?

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Die 1000 Kronen rücken näher :) War das nicht mal als Zielbereich für einen Aktiensplit angedacht?

 

sind ja jetzt knapp über 1000 Kronen

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Die 1000 Kronen rücken näher :) War das nicht mal als Zielbereich für einen Aktiensplit angedacht?

 

sind ja jetzt knapp über 1000 Kronen

 

 

Jetzt bei 1,016.00 Kronen !!

Frage: Wann war der letzte Aktien Split 2007 ?

Wann nächste Woche am 31.01. das vorläufiges Jahresergebnis veröffentlich wird, bin ich gespannt was der Aktienkurs machen wird.

 

Erwartungen getroffen - gleichbleibende Dynamik, Erwartungen nicht getroffen - Kursreduktion ?

Hauptversammlung am 20.3.2013, Dividende Erwartete Jahresdividendenrate 1,83% ?

 

Eure Einschätzungen ?

 

 

Optimist

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Posted · Edited by cktest

Insulin degludec ist von der EMA zugelassen worden, sowohl allein als auch in Kombination mit Insulin aspart (Quelle). Die Markteinführung dauert aber wohl noch ein bißchen. Ich bin gespannt, welchen Marktanteil es erobern kann. Natürlich kannibalisiert man mit degludec auch die eigene detemir-Klientel, kann aber wahrscheinlich gleichzeitig im Glargin-Revier wildern und so insgesamt vielleicht den Marktanteil erhöhen (allerdings wird das auch von der Preisgestaltung abhängen).

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Keine Ahnung, ob das jemand interessiert, aber die FDA hat ihre Position zu degludec veröffentlicht. Demnach muss Novo Nordisk Unterlagen zur kardiovaskulären Sicherheit nachreichen, weil in den Zulassungsstudien das zusammengesetzte Risiko aus kardiovaskulärem Tod, nicht-tödlichem Herzinfarkt oder Schlaganfall und instabiler Angina pectoris im Vergleich zu anderen Insulinen (meist Glargin) erhöht war. Außerdem wird degludec sowohl in Europa als auch in den USA nur für die einmal bzw. zweimal tägliche Applikation zugelassen. Die ursprünglich geplante Applikation 3x/Woche fällt unter den Tisch. Grund dafür ist das bei dieser Applikationsweise vermehrte Auftreten nächtlicher Hypoglykämien.

Als wesentlichen Bonus von degludec im Vergleich zu anderen Insulinen sieht die FDA die Zulassung einer doppelt konzentrierten Form, die bei insulin-resistenten Diabetikern verwendet werden kann. Allerdings muss Novo Nordisk hier sicherstellen, dass es zu keiner Verwechslung mit dem normal konzentrierten Insulin kommt, da sonst die Gefahr einer tödlichen Überdosierung besteht.

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Keine Ahnung, ob das jemand interessiert, letzte Woche kam der Jahresbericht :)

 

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Posted · Edited by b.p.

interessanter Beitrag auf finanzen.net

 

 

Zitat:

 

Der Markt wird von neuen Mitbewerbern gestürmt.

Viele Hersteller, die bisher nicht viel mit Diabetes am Hut hatten drängen auf den Markt.

Um den Bereich Insuline muss man sich hier sicher weniger Sorgen machen, der ist nicht so schnell mit Umstellungen der Patienten zu erobern. Zusätzlich ist der Aufwand für die Produktion von Insulinen ungleich höher, als es im Bereich anderer Antidiabetika der Fall ist.

Bei den GLP-1-Analoga ist und wird die Konkurrezsituation sicher auch überschaubar bleiben. Seit diesem Monat hat nun Sanofi für Lixisenatid die Zulassung und als nächster Kandidat steht dann Albiglutid von Glaxo in den Startlöchern.

 

Im Bereich der oralen Antidiabetika wird sich aber sehr viel tun. Die DPP-4-Hemmer sind sehr erfolgreich in den Markt gebracht worden und nun folgen die SGLT-2-Hemmer, von denen bereits "Forxiga" (AstraZeneca) in den Apotheken zu haben ist. Weitere sind vor der Zulassung.

Das große Pfund, mit denen diese Substanzen wuchern können, ist, dass diese Therapie zu einer deutlichen Gewichtsreduktion führt, wohl ähnlich den GLP-1-Analoga.

Es werden pro Tag ca 70g Zucker mit dem Urin ausgeschieden, das ist nicht wenig! Es ist somit die erste orale Therapieform, die zu einem relevanten Gewichtsverlust führt.

Zusätzlich als Vorteil zu werten ist, es muss nicht gespritzt werden!

Das bedeutet, es traut sich jeder Arzt mal an die Sache und wird es ausprobieren, da er den Patienten nicht erst lange von einer Injektionstherapie überzeugen muss.

Und wenn die Patienten dann merken, dass sie ohne viel Aufwand ihre Pfunde verlieren, ist das eine super Motivation diese Therapie haben zu wollen.

 

In mittlerer Frist scheinen dann wohl auch noch Peptide interessant zu werden, die einen dualen Ansatz haben (dual acting glucagon/GLP-1 peptide agonist).

Eines davon ist übrigens bei Zealand in der Mache, die auch das Lixisenatid für Sanofi entwickelt haben und ebenfalls an der Kombination Lantus/Lixisenatid arbeiten.

Diese Sache mit dem dualen Ansatz befindet sich aber noch in Phase 1 der Entwicklung. Ein weiteres Unternehmen hier ist Prolor, glaube aus Israel, bin mir aber nicht sicher.

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momentan is die Aktie sehr teuer,

gehe wahrscheinlich dann wieder beim Andocken auf die 130 euro rein.

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Sprach er - und die Aktie fiel nie wieder auf 130. ;)

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Posted · Edited by monopolyspieler

Immerhin hat b.p. kräftig draufgesattelt.

Am 6.November wollte er noch bei 107-110 nachkaufen.

(Da stand dis Aktie bei ~ 115 Euro).

 

Am 14. Januar ist er bei 130 raus und jetzt will er bei 130 wieder rein.

 

Aber gut- ich bin halt langfristig in der Aktie und nicht der rein-raus-Typ.

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Sprach er - und die Aktie fiel nie wieder auf 130. ;)

 

 

Erstens kommt es anders und zweitens als man denkt...:blushing:

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Die Frage ist nun ob es eine gute Kaufgelegenheit ist?

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Posted · Edited by thimplicity

Die Aktie ist ja heute richtig "abgestürzt" von 143 auf 124 € - guter Einstiegszeitpunkt?

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Posted · Edited by b.p.

drinnen bin noch nicht,

die Nachricht, dass Tresiba nicht zugelassen wird, ist aber schon sehr schlecht

 

Edit:

hab gerade gemerkt, dass meine Order von 130 aufgegangen ist,

aber ZUM GLÜCK bei 121

:w00t: Glück braucht man am Aktienmarkt^^

 

 

In EU Mexiko und Japan wurde Tresiba zugelassen.

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Sprach er - und die Aktie fiel nie wieder auf 130. ;)

 

 

Erstens kommt es anders und zweitens als man denkt...:blushing:

 

danke FDA dry.gif

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Business as usual bei der FDA! :rolleyes:

 

Zuletzt haben sie im Mai 2009 die Zulassung eines Novo Medikaments zu Gunsten eines Eli Lilly Medikaments aufgeschoben, ca. 8 Monate später wurde es dann durchgewunken.

 

Nichts mehr als Protektionismus...

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Die Aktie ist ja letzte Woche richtig "abgestürzt" von 143 auf 124 € - guter Einstiegszeitpunkt?

 

Nicht letzte Woche, sondern heute.

 

Die Frage ist nun ob es eine gute Kaufgelegenheit ist?

 

Die Frage stelle ich mir auch gerade. Ich bin durchaus versucht mir einfach mal ne kleine Position zu gönnen.

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Business as usual bei der FDA! :rolleyes:

 

Zuletzt haben sie im Mai 2009 die Zulassung eines Novo Medikaments zu Gunsten eines Eli Lilly Medikaments aufgeschoben, ca. 8 Monate später wurde es dann durchgewunken.

 

Nichts mehr als Protektionismus...

 

und wenn sie es nie zulassen?

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Posted · Edited by monopolyspieler

Dann lassen sie es halt.

 

"The Complete Response Letter is not expected to significantly impact Novo Nordisk's

expectations for the company's financial results for 2013, which were provided on 31

January 2013 in connection with the release of the financial results for 2012."

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